Запорізький електровозоремонтний завод
«ЗАПОРІ́ЗЬКИЙ ЕЛЕКТРОВОЗОРЕМО́НТНИЙ ЗАВО́Д» — підприємство з ремонту тягового залізничного рухомого складу. Підпорядк. Мін-ву транспорту та зв’язку України. Засн. 1905 як Катеринин. залізничні майстерні, від 1930 — Запоріз. паровозоремонт. завод, від 1959 — Запоріз. електровозоремонт. завод, від 2001 — ВАТ. За перший рік функціонування відремонтовано 4 паровози, 1916 — 152, а 1920 — 300. Освоєно ремонт паровозів серій Щ, Е, Ов, Нв, Од, Су, С, ФД, СО. Під час 2-ї світової війни устаткування та робітників заводу евакуйовано у м. Уфа (Башкортостан, РФ), приміщення повністю зруйновано. 1943–45 підприємство відбудовано і вже 1950 відремонтовано 198, а 1958 — 331 паровоз. 1959 завод розпочав ремонт електровозів (1961 відремонтовано остан. паровоз серій СО № 17-2323). Від 1962 на підприємстві освоєно ремонт 21 серії електровозів віт- чизн. та імпорт. виробництва (Чехословаччина), зокрема ВЛ-22 усіх модифікацій, ВЛ-19, -23, -80к, -80т, -80с, -82м; Но60, -62д; ЧС-1, -2, -3, -4, -2т, -4т, -6, -7, -8, -200. Нині завод, окрім капітал., капітал.-відновлюв. ремонтів та модернізації зазначених електровозів, виконує ремонт і нове формування коліс. пар, виготовляє понад 300 найменувань запас. частин для електровозів, тепловозів та мотор-вагон. рухомого складу, здійснює наук.-тех. розробки і впроваджує нові технології, устаткування та засоби механізації з метою розвитку вироб. потужностей підприємства. Зокрема впроваджено систему «Евклід» для проектування оснащення відновлюв. ремонту електровозів серії ЧС-4 із заміною на нові кузови та кабіни; технологію напівгарячого витискування при виготовленні деталей електровозів з коефіцієнтом використання металу 98 %; листозгинал. і лазерні комплекси «Хамерлі» та «Бистронік» для виготовлення кузова та кабін електровозів ЧС-4, -2, -7, ВЛ-80; метод відновлення та виготовлення деталей електрошлак. перетопленням; унікал. устаткування «Робофіл» та «Робоформ», фрезер. комплекс «Мікрон» для виготовлення склад. видів технол. оснащення. У 2000-х рр. освоєно капітал. ремонт електровозів ЧС-7 та -8, модернізацію вантаж. електровоза ВЛ-80т у пасажир. односекцій. ВЛ-40, капітал.-відновлюв. ремонт електровозів ЧС-4 та -2 з продовженням їхнього терміну експлуатації на 15 р. для «Укрзалізниці»; ремонт тягових агрегатів для гірничо-збагачув. комбінатів України та Казахстану. 2003 товар. продукції було виготовлено на суму 93,6 млн грн, 2008 — 291,8 млн грн. У структурі підприємства — 14 цехів та підрозділів, серед них: складал. (проект. потуж. — 400 електровозів щороку, обладнаний 2-ма 75-тон. кранами), електромашин., апарат., коліс., візковий, реле, інструм., ковально-ливар. та ін. З-д надає фінанс. допомогу Запоріз. дит. залізниці (найдовша в Європі). Соц. сфера: жін., чол. та 2 сімейні гуртожитки; 2 бази відпочинку на Дніпрі та Азов. морі; дит.-оздоров. табір; клуб «Юний технік». Кількість працівників (2009) — 2416 осіб. Тривалий час підприємство очолювали М. Твердунов (1953–82), О. Мартиненко (1982–98), від 2003 голова правління — Г. Резніченко.
Рекомендована література
- Сатановский Б., Кириллова Л. Запорожский электровозоремонтный завод. З., 1965.