Розмір шрифту

A

Заньковецька Марія Костянтинівна

ЗАНЬКОВЕ́ЦЬКА Марія Костянтинівна (дівоче — Адасовська, за чоловіком 1875–88 — Хлистова; 23.07 (04.08). 1854, с. Заньки, нині Ніжин. р-ну Черніг. обл. — 04. 10. 1934, Київ) — актриса, співачка (мецо-сопрано). Походила з дворянської родини. Закінчила приватний пансіонат С. Осовської (Чернігів, 1874). У 1874–75 брала участь у виставах аматорського гуртка в Ніжині під керівництвом І. Раковича (за участі учнів Ніжинського ліцею), де вперше виконала роль Наталки в «Наталці Полтавці» І. Котляревського, зачарувавши всіх чудовим, від природи поставленим і на той час уже сформованим мецо-сопрано. У 1878–81 перебувала з чоловіком (офіцером російської армії) у фортеці м. Бендери (нині Молдова), де брала участь в аматорських концертах та виставах. Тоді ж познайомилася з М. Тобілевичем (М. Садовським; була його цивільною дружиною у 1888–1909). У зв’язку з переведенням чоловіка 1881 до фортеці м. Свеаборґ поблизу Гельсинґфорса (нині Гельсинкі), півтора року навчалася співу у Гельсинґфорській філії С.-Петербурзької консерваторії. 

1882 отримала запрошення від М. Садовського до новоствореної української трупи М. Кропивницького, де дебютувала під псевдонімом Заньковецька в ролі Наталки у прем’єрній виставі «Наталка Полтавка» І. Котляревського, вразивши глядачів природністю акторської гри та високим вокальним рівнем. У трупі М. Кропивницького З. працювала до 1883, тобто до утворення об’єднаної «Російсько-української трупи М. Старицького на чолі з М. Кропивницьким, М. Заньковецькою і М. Садовським». Згодом виступала в окремих трупах М. Кропивницького (1885–88, 1899–1900), М. Садовського (1888–98), І. Найди (1898) та М. Старицького (1898–99), в об’єднаній «Малоросійській трупі М. Кропивницького під орудою П. Саксаганського і М. Садовського за участі М. Заньковецької» (1900–03), у трупах О. Суслова, Ф. Волика, Л. Квітки (1903–05), у Руському народному театрі в Галичині (1905–06), у Трупі українських артистів М. Садовського (1906–09; від 1907 — у Києві). У 1909–15 керувала аматорськими гуртками в м. Ніжин та м-ку Козелець (нині смт Черніг. обл.), періодично виступала в українських антрепризах Ф. Рудикова, Л. Сабініна, Д. Гайдамаки, Б. Оршанова і В. Данченка, Є. Бораковського, Ф. Свєтлова, П. Прохоровича. 

На 1-му Всеросійському з’їзді сценічних діячів у Москві 1897 З. у своїй доповіді вимагала ліквідувати тяжкі й принизливі обмеження, яких зазнавав український театр у царській Росії. У 1910–12 разом з П. Саксаганським вживала, на жаль, безуспішних заходів щодо створення «Українського мистецького театру» в Харкові. У 1915–16 входила до складу «Товариства українських акторів за участі М. Заньковецької та П. Саксаганського під орудою І. Мар’яненка», 1916–17 — «Товариства українських артистів при участі М. Заньковецької та П. Саксаганського». 1918 очолила в Ніжині «Українську трупу під орудою М. Заньковецької». Рада Міністрів Української Держави 14 травня 1918 надала З. постійну довічну пенсію. Восени 1918 З. увійшла до трупи реорганізованого з «Українського національного театру» Державного народного театру під керівництвом П. Саксаганського в Києві, де виступала до наступної реорганізації театру радянською владою (березень 1922). У травні–червні 1922 працювала в утвореному внаслідок цієї реорганізації «Етнографічному театрі ім. М. Заньковецької» під керівництвом П. Саксаганського. 15 грудня 1922 у приміщенні Троїцького народного дому (Київ) було вшановано 40-річчя сценічної діяльності З., коли вона востаннє виступила на сцені в ролі Зіньки з 4-ї дії п’єси «Дві сім’ї» М. Кропивницького. 12 січня 1923 РНК УСРР надала З. звання народної артистки УСРР, а також найменувала приміщення Троїцького народного дому «Театром ім. М. Заньковецької», і відтоді театральний колектив, який працював у цьому приміщенні, назавжди зберіг це ім’я (нині Львівський український драматичний театр ім. З.).

З. — актриса широкого творчого діапазону, найвидатніша драматична артистка в українському театральному мистецтві 80-х рр. 19 ст. — поч. 20 ст. Сучасники сприймали З. як духовну дочку Т. Шевченка, яка продемонструвала душевну й моральну височінь української жінки. Мистецтво артистки було протестом проти насильства і приниження людини. Сучасники ставили З. поруч із найвідомішими європейськими актрисами Е. Дузе (Італія), С. Бернар (Франція), М. Єрмоловою і В. Коміссаржевською (Росія). З. як актриса відчувала драматизм свого часу, зокрема й власної творчості, у тому, що виконувала вузьконаціональний репертуар із переважно сільською тематикою, але сучасники оцінили великий творчий потенціал актриси, яка зуміла на матеріалі з українського життя глибоко розкрити психологічні проблеми тогочасного жіноцтва в усьому світі, сягнути висот у розвитку психологічного театру. У тих п’єсах, які за своєю суттю були комічними операми чи оперетами, З. виконувала ролі, в яких демонструвала високу вокальну майстерність. Створені нею сценічні образи пройняті глибоким драматизмом та іскрометною комедійністю.

У складі різних труп гастролювала містами України, а також у С.-Петербурзі, Москві та ін. містах Центральної Росії, у Білорусі, Молдові, на Кавказі. 1960 в Києві створено Заньковецької М. Музей, 1964 у с. Заньки — Заньковецької М. К. Заньківський меморіальний музей. У Києві встановлено надгробок на могилі актриси на Байковому кладовищі (1936, скульптор Ю. Білостоцький), статую в Маріїнському парку (1973, скульптор Г. Кальченко), пам’ятний знак на будинку музею (1989, скульптор В. Медведєв, арх. П. Купрій); у с. Заньки побл. музею — погруддя (1984, скульптор Ю. Станецький), у Ніжині — пам’ятник (1993, скульптор О. Скобликов). СТДУ 1993 заснувала премію ім. З. Дослідниця Н. Бабанська упорядкувала «Листи Марії Заньковецької» // «Записки НТШ: Праці Театрознавчої комісії», Л., 2003, т. 245; 2007, т. 256.

Додаткові відомості

Основні ролі
Уляна, Евжені («Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основ’яненка), Галя («Назар Стодоля» Т. Шевченка), Хвеська («Кум-мірошник, або Сатана у бочці» Д. Дмитренка), Олена, Оксана, Пріська, Домаха, Зінька («Глитай, або ж Павук», «Доки сонце зійде, роса очі виїсть», «По ревізії», «Зайдиголова», «Дві сім’ї» М. Кропивницького), Катря, Маруся, Аза, Лучицька, Проня («Не судилось», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «Циганка Аза», «Талан», «За двома зайцями» М. Старицького), Тетяна, Харитина, Софія, Зося («Бондарівна», «Наймичка», «Безталанна», «Сава Чалий» І. Карпенка-Карого), Наталя («Лимерівна» Панаса Мирного), Наталя, Харита («Степовий гість», «На громадській роботі» Б. Грінченка), Зінька («Лісова квітка» Л. Яновської), Настя, Жіноча постать (уособлення України) і Митродора («Жага», «Гетьман Дорошенко» Л. Старицької-Черняхівської), Федора («В холодку» С. Васильченка); у перекладному репертуарі (від 1906) — Есфір («Урієль Акоста» К. Гуцкова), Йо («Загибель “Надії”» Г. Гейєрманса), Христина («Забавки» А. Шніцлера), Ягна («У липневу ніч» Б. Горчинського), Лія («Євреї» Є. Чирикова), Наталія Степанівна («Освідчення» А. Чехова); у кіно — Наталка («Наталка Полтавка» за І. Котляревським, 1910, реж. М. Садовський, кіноверсія Д. Сахненка), Мати («Остап Бандура», 1923, реж. В. Гардін).
Основні партії
Оксана («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Цвіркунка, Горпина («Чорноморці» (за Я. Кухаренком), «Майська ніч, або Утоплена» (за М. Гоголем) М. Старицького–М. Лисенка), Галина («Зальоти соцького Мусія» М. Кропивницького).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2010
Том ЕСУ:
10
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
актриса
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
14895
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
872
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 204
  • середня позиція у результатах пошуку: 30
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 30): 98% ★★★☆☆
Бібліографічний опис:

Заньковецька Марія Костянтинівна / Р. Я. Пилипчук // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2010. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-14895.

Zankovetska Mariia Kostiantynivna / R. Ya. Pylypchuk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2010. – Available at: https://esu.com.ua/article-14895.

Завантажити бібліографічний опис

Євдокимова
Людина  |  Том 9  |  2024
Г. М. Пермінова
Єлисеєва
Людина  |  Том 9  |  2009
Т. С. Шевченко
Єременко
Людина  |  Том 9  |  2016
О. Б. Парфенюк
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору