Краса
КРАСА — філософська категорія, що виражає сприйняття й творення людиною гармонії власного буття і довкілля; досконалість, виразність, завершеність. У сучас. світі питання про природу К. актуальне через розмивання споконвіч. еталонів К., іронію та сарказм щодо внутр. К. Фундам. прикметою постмодер. суспільства стає розквіт гламурності, що є підміною, симуляцією справж. К. — К., що заперечує влас. внутр. вимір. Зі зміною сусп. відносин і світогляд. орієнтирів в Україні у процесі формування відкритого суспільства змінилося ставлення до людини, її К., зокрема у контексті статі. К., особливо жіночу, дедалі більше сприймають як товар. Обернення К. на товар і є однією з причин появи гламурності — не маргінальної та прихованої, чітко регламентованої (як у тоталітар. суспільстві), а відкритої та введеної у структуру вільної реалізації особистості в суспільстві. У демократ. суспільстві, де гол. цінністю є свобода особистості, гламурність поширюється і набуває нових проявів.
Водночас у сучас. укр. соціумі наявні позитивні ґендерні тенденції: жінка стає суб’єктом не лише тілес. К., а й творцем красивих, гармоній. відносин у родині та за її межами. В історії філософії, мистецтва та релігії осягнення К. пройшло складну еволюцію. Платон трактував К. як вираження світу вічних, божествен. ідей. Середньовічні християн. мислителі пов’язували К. із Божеством — усе створене Богом є красивим; потворне — результат деформації світу дияволом. Для європ. філософії наскріз. тенденцією усвідомлення К. є її розуміння в якості єдності духовного і тілесного. Для мислителів епохи Відродження красивою була всебічно розвинута творча людина; ці ідеї розвинули у марксист. філософії та філософії персоналізму. Протилежну тенденцію простежуємо у класич. ідеалізмі І. Канта, Ф. Шеллінґа, Ґ. Геґеля, де К. трактували як прояв Абсолюту, який можемо сприймати та пізнавати чуттєво. З такою тенденцією корелює розуміння К. як духов. та елітар. явища у нім. філософів-романтиків (Новаліс, Л. Тік, А. Шлеґель, Ф. Шлеґель). Деякі мислителі К. людини пов’язують із буттям чоловіка і жінки, зосереджуючись на К. статі. А. Шопенгауер зауважував, що будь-яка К. веде до самотності, «дуже красиві дівчата не знаходять собі не тільки подруг, а й приятельок». Він вважав, що жін. К. детермінована статевим інстинктом чоловіка, а тому є «несамодостатньою». О. Вейнінґер продовжив його міркування про «несамодостатню» К. жінки, заявляючи, що жінка «в цілому менш прекрасна, ніж в окремих своїх частинах». З ін. боку, у координатах філософії фемінізму та сучас. ґендерних досліджень К. людини постає передусім як К. жінки (С. де Бовуар, О. Вороніна, І. Жеребкіна, С. Павличко та ін.).
Дослідж. К. та цілісності люд. буття в контексті ідеї андрогінізму наявні у діалогах Платона. У 20 ст. цю тенденцію продовжено в роботах М. Бердяєва, М. Еліаде, С. Бем. У сучас. укр. філософії статі, засн. на проекті метаантропології, зв’язок К. із концептом андрогінізму зустрічаємо у Н. Хамітова; цю концептуал. позицію розвинули Л. Гармаш, І. Зубавіна, Н. Нікішина, М. Препотенська, О. Рубан, Л. Тарасюк, Ф. Фомін та ін. К. людини ці автори розглядають не лише в контексті «матеріальне–духовне», а й у категоріал. парі «духовне–душевне». Етичні, естет. та аксіол. виміри категорій «К.» і «прекрасне», усвідомлення специфіки освоєння світу «за законами К.» проаналізовано у низці дослідж. сучас. укр. та зарубіж. авторів (О. Александрова, Т. Андрущенко, Л. Бабушка, Ю. Борев, М. Бровко, А. Дорога, М. Каган, А. Канарський, Д. Кучерюк, Л. Левчук, В. Личковах, О. Лосєв, В. Мазепа, В. Малахов, В. Панченко, О. Петрова, Р. Шульга та ін.). Парадигми розуміння К. в європ. філософії: об’єктивно-ідеаліст., суб’єктивно-ідеаліст., натураліст., діяльнісно-антропол., соціоцентрична, екзистенціаліст., персоналістична, постмодерніст. і метаантропологічна. Відповідно до об’єктивно-ідеаліст. парадигми К. — втілення Абсолюту (Бога, світу ідей, Абсолют. ідеї) у речах і явищах (Платон, Авґустин, Тертулліан, Тома Аквінський, Ґ. Геґель). Суб’єктивно-ідеаліст. парадигма (Т. Ліппс, Ш. Лало, Е. Мейман) стверджує, що світ сам по собі не має К., її джерело — у люд. сприйнятті.
Смисл натуралістич. парадигми зведено до того, що К. є внутр. властивістю явищ природи, вона тотожна доцільності (франц. матеріалісти кін. 18 ст., І. Єфремов). Діяльнісно-антропол. парадигма (типовий представник — М. Чернишевський) полягає в тому, що К. — результат співвіднесення властивостей світу з людиною та її діяльністю як мірою К. У соціоцентрич. парадигмі (К. Маркс) К. визначають сусп. відносини, і якщо сутність людини є «сукупністю сусп. відносин», то К. зумовлюється істор. формами такої сукупності, а К. у соц. бутті людини в ідеалі постає сукупністю гармоній. сусп. відносин, які характеризуються як комуніст. суспільство. Екзистенціаліст. парадигма (К. Ясперс, А. Камю) розуміння К. оперує концептуал. парою «справжнє–несправжнє буття людини» («буденність–екзистенція»), що дозволяє здійснити прорив у осмисленні внутр. К., пов’язуючи її зі свободою. У персоналістич. парадигмі К. розуміють як результат співтворчого розвитку особистості людини й Абсолюту (Ф. Шеллінґ, М. Бердяєв). Відношення до К. має духовно-безкорисливий характер, а сама К. може бути осмислена мотивом і критерієм розвитку особистості та світу загалом.
У новіт. європ. філософії можна простежити постмодерніст. парадигму осмислення К. людини в її соц. бутті, лейтмотив якої полягає у проголошенні плюральності та рівноцінності норм та різновидів К. Така позиція означає іронічне ставлення до можливості поєднання К. і моральності. У сучас. укр. філософії для осягнення К. важливою є методологія проекту метаантропології Н. Хамітова, який розвиває підходи М. Бердяєва, пізнього М. Шеллера та київ. світоглядно-антропол. школи. Вибудовується парадигма, в межах якої К. по-різному проявляється в буден., гранич. та метагранич. бутті людини; К. як цілісність розгортається в метагранич. бутті людини, де постійно відбуваються її метаморфози та вдосконалення. Ця методологія актуалізує в сучас. укр. естетиці, етиці та мистецтвознавстві ціліс. розгляд К. у різних екзистенц. вимірах люд. буття. На такій основі у сучас. укр. соц. філософії розвивається методол. підхід — соц. метаантропологія — теорія буден., гранич. та метагранич. буття суспільства і людини в суспільстві, сутність якого в аналізі К. полягає в тому, що конструктивне буття особистості й суспільства визначають як К. відносин та вчинків, а деструктивне — як їхню потворність. У річищі цього підходу К. як категорію соц. буття людини поділяють на зовн. (тілесну) та внутр. — морал. й соц., суспільно-моральну. Внутр. К. постає як єдність К. світогляду, вчинків та відносин. Внутр. К. своєю сутніс. передумовою має К. думок — гармонійність мислення в логіч., естет., етич. розуміннях. Така К. у найбільш завершених формах виявляється у світогляді, адже саме світогляд зумовлює К. або потворність осягнення світу. Людина з буден. світоглядом не прагне до розвитку та подолання своїх меж і завжди є об’єктом для маніпуляцій з боку політиків та реклами. Проте буден. світогляд має цільний характер, а отже, своєрідну К., що проявляється в націленості на створення атмосфери душевності в повсякден. стосунках (насамперед сімейних), налаштованості на турботу, відповідальність, людяність і повагу до членів родини. Однак у криз. ситуаціях буден. світогляд може ставати гранично потворним, штовхаючи людину до руйнів. дій, які особливо небезпечні в тоталітар. соціумах. Особистіс. світогляд є корелятом гранич. буття людини, і його К. проявляється в гранично самост. цілеспрямованості, яка налаштовує на досягнення неповтор. цілей та завдань свого життя. К. цілеспрямованості особистіс. світогляду, на відміну від К. світогляду буденного, — це К. тріумфу особистісно зумовленої волі та руху до внутрішньо заданої мети; проте така мета може бути й соціально деструктивною, перетворюючи К. носія особистіс. світогляду на потворність.
Філос. світогляд породжує К. цілісності світогляду, що призводить до змін у глибині особистості та соц.-комунікатив. просторі. Він створює цілісність як єдність горизонталі-цільності буден. світогляду та вертикалі-цілеспрямованості особистісного. Для людини з філос. світоглядом глибинно органічні цінності любові, свободи й толерантності, що дає можливість любити себе та Іншого, принаймні, бути толерантним до себе й Іншого. В бутті людини К. має такі онтол. кореляти, як цільність, цілеспрямованість і цілісність. К. цільності — гармонія душевності та вітальності, яка реалізується передусім у буден. вимірі люд. буття. Це К. на рівні антропобіол. та соц. характеристик людини, які дозволяють краще адаптуватися до склад. умов життя. К. цілеспрямованості — К. динамізму та пасіонарності, що розгортається в гранич. бутті людини. Це, з одного боку, К. владної людини, суттєвими рисами якої є мужність і влада над собою та обставинами життя, а з іншого, — це К. активності твор. і пізнаючої людини. К. ж цілісності — це єдність К. цільності та цілеспрямованості. У метагранич. бутті статична цільність поєднується з динам. цілеспрямованістю, в результаті чого складається особлива статично-динам. К. цілісності. К. у світі людей глибинно пов’язана зі статтю, адже саме в контексті статі К. породжує люд. життя, дарує йому повноту та цілісність. Переживання К. у вимірі статі стосується насамперед жінки, бо саме для неї К. — і неповторна тілесна К., і К. відносин із коханою людиною, є найголовнішою цінністю. Жін. К. у своїй глибин. внутр. основі є гармонією духов. та душев. начал; проте К. у бутті жінки — це і реальність тілесності, що обумовлена екзистенціально і соціально. Внутр. К. як К. вчинків породжує К. відносин. Саме морально красиві вчинки породжують дійсну свободу — К. вчинку піднімає свободу над свавіллям. Красиві вчинки саме тому так діють на нашу уяву, що вони органічні для природи людини, вони є її основою, фундаментом справж. гармонії та щастя, без них люд. буття згасає в буденності. К. відносин у відкритому, демократ. суспільстві виражається через феномен соц. партнерства. К. відносин може бути названа гол. критерієм дійсності соц. партнерства як продуктив. взаємодії між соц. групами у суспільстві, яка дозволяє вирішувати конфліктні питання на основі консенсусу. Для пострад. простору характерними є різноманітні прояви формал. соц. партнерства, коли замість К. відносин наявна тільки їхня симуляція — соц.-політ. гламурність.
Одним із важливих екзистенц.-комунікатив. виявів К. відносин у контексті соц. партнерства є ґендерне партнерство — стратегія життя чоловіка і жінки, де відносини будуються на розумінні, толерантності і співробітництві, свідомій відповідальності одне за одного і спіл. майбутнє. У результаті розвивається дійсна любов як найглибша та вільна повнота особистіс. буття в єдності з ін. особистістю та світом, що постійно породжує К. відносин між людьми.
Рекомендована література
- Хогарт У. Анализ красоты / Пер. с англ. Ленинград; Москва, 1958;
- Кантор К. М. Красота и польза. Москва, 1967;
- Крюковский Н. И. Homo pulcher. Человек прекрасный: Очерк теор. эстетики человека. Минск, 1983;
- Крутоус В. П. Родословная красоты (прекрасное и целесообразность). Москва, 1988;
- Столович Л. Н. Красота. Добро. Истина: Очерк истории эстет. аксиологии. Москва, 1994;
- Хамитов Н., Крылова С. Этика: путь к красоте отношений. К., 2007;
- Андрущенко Т. І. Два плани існування естетичного та художнє осмислення «єдиного» // Гілея: Зб. наук. пр. 2011. № 43;
- Крилова С. Краса людини: особистість, сім’я, суспільство (соціально-філософський аналіз). Ніжин, 2011.