Розмір шрифту

A

Дитячі ігри

ДИТЯ́ЧІ І́ГРИ — динамічна система взаємодії дитини з довкі­л­лям, через яку від­бувається пі­зна­н­ня світу, засвоє­н­ня культурно-історичного досвіду та формува­н­ня особистості. Кожна дитяча гра має конкретно-історичний, багатовидовий, креативний та багатофункціональний характер. У структурі ігор виділяють такі компоненти: мотиваційно-цільовий, знан­нєвий, процесуально-операційний, контрольно-оцін­ний і результативний, які тісно взаємоповʼязані. Важливим чин­ником реалізації дитячих ігор є іграшка. Серед функцій дитячих ігор: формува­н­ня базових засад особистості (самосві­домості, довільної поведінки, статево-рольової ідентифікації, національно-культурного самоусві­домле­н­ня, творчого ставле­н­ня до дійсності, досвіду соціальної взаємодії, комунікативних умінь, роз­виток емпатії тощо); збагаче­н­ня емоційно-почут­тєвої сфери; адаптаційна; мотиваційна; роз­вивальна; виховна; дидактична; коригувальна; компенсаторна та інші. Дитячі ігри є провід­ною діяльністю у до­шкільному віці. Вони впливають на формува­н­ня психічних процесів та якостей, що готують пере­хід до­шкільника на вищий щабель роз­витку. У контекс­ті гри виникають нові види діяльності, зокрема трудова, естетична, на­вчальна тощо.

У процесі онтогенетичного роз­витку особистості дитячі ігри динамічно змінюються. У першій половині до­шкільного віку яскраво виявляється творча основа ігрової діяльності, а правила інтегруються з вимогами до викона­н­ня ролі. Роз­виток творчого характеру дитячих ігор від­бувається у кілька етапів. За Д. Ельконіним, спочатку зʼявляються предметні дитячі ігри, коли дитина за допомогою іграшок від­творює дії дорослих з обʼєктами довкі­л­ля; згодом головне місце посідають сюжетно-рольові ігри — уявне ро­зі­грува­н­ня взаємин дорослих. Значе­н­ня реальних предметів з часом зменшується, до від­творе­н­ня ігрових дій залучають предмети-замін­ники, якими дитина може маніпулювати. Надалі гра від­бувається з уявним предметом, набуваючи знакових, символічних значень. У старшому до­шкільному віці та у шкільні роки пріоритетного значе­н­ня в дитячих іграх набувають правила. За особливостями регулюва­н­ня пере­бігу дитячі ігри поділяють на творчі та ігри за готовими правилами. Творчі ігри класифікують на сюжетно-рольові, кон­структивно-будівельні, ігри-драматизації, театралізовані, ігри з елементами праці та художньо-творчої діяльності, режисерські, ігри-фантазува­н­ня та інші; ігри за готовими правилами — на дидактичні, пі­знавальні, ігри-подорожі, рухливі, з елементами спорту та спортивні (футбол, хокей, баскетбол та інші), хороводні, народні, компʼютерні, ігри-роз­ваги, інтелектуальні (загадки, ребуси, кросворди, крипто­грами, чайнворди, шахи) тощо. У до­шкільному віці пере­важають сюжетно-рольові ігри, що спричиняють глибокі емоційні пере­жива­н­ня дитини, повʼязані зі змістом обраної для гри ролі, якістю її викона­н­ня та реальними стосунками, в які вона вступає з виконавцями інших ролей, реалізуючи спільний задум гри. У процесі таких ігор роз­виваються найважливіші ново­утворе­н­ня до­шкільного дитинства: уява, елементи довільної поведінки, символічна функція. Діти молодшого й середнього шкільного віку надають пере­вагу рухливим, спортивним та інтелектуальним іграм. Особливе значе­н­ня для дитини мають народні ігри, зокрема для національно-культурної ідентифікації її особистості. Їх роз­поділяють на рухливі, хороводні, театралізовані, інтелектуальні, традиційні дитячі народні ігри малих форм — лічилки, скоромовки, заклички, примовки, небилиці, мирилки, дражнилки, звуконаслідува­н­ня, жеребкува­н­ня, забавлянки тощо (див. також Ігри та забави народні).

Різні аспекти педагогічного керівництва дитячими іграми висвітлені у працях К. Ушинського, С. Шацького, А. Макаренка, В. Сухомлинського, С. Русової, П. Блонського, Л. Артемової, О. Запорожця, Н. Кудикіної та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
24407
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
477
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1 917
  • середня позиція у результатах пошуку: 10
  • переходи на сторінку: 97
  • частка переходів (для позиції 10): 253% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Дитячі ігри / О. О. Вовчик-Блакитна, Ж. В. Гордєєва, Н. В. Кудикіна // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-24407.

Dytiachi ihry / O. O. Vovchyk-Blakytna, Zh. V. Hordieieva, N. V. Kudykina // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-24407.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору