Дитячі ігри
ДИТЯ́ЧІ І́ГРИ — динамічна система взаємодії дитини з довкіллям, через яку відбувається пізнання світу, засвоєння культурно-історичного досвіду та формування особистості. Кожна дитяча гра має конкретно-історичний, багатовидовий, креативний та багатофункціональний характер. У структурі ігор виділяють такі компоненти: мотиваційно-цільовий, знаннєвий, процесуально-операційний, контрольно-оцінний і результативний, які тісно взаємоповʼязані. Важливим чинником реалізації дитячих ігор є іграшка. Серед функцій дитячих ігор: формування базових засад особистості (самосвідомості, довільної поведінки, статево-рольової ідентифікації, національно-культурного самоусвідомлення, творчого ставлення до дійсності, досвіду соціальної взаємодії, комунікативних умінь, розвиток емпатії тощо); збагачення емоційно-почуттєвої сфери; адаптаційна; мотиваційна; розвивальна; виховна; дидактична; коригувальна; компенсаторна та інші. Дитячі ігри є провідною діяльністю у дошкільному віці. Вони впливають на формування психічних процесів та якостей, що готують перехід дошкільника на вищий щабель розвитку. У контексті гри виникають нові види діяльності, зокрема трудова, естетична, навчальна тощо.
У процесі онтогенетичного розвитку особистості дитячі ігри динамічно змінюються. У першій половині дошкільного віку яскраво виявляється творча основа ігрової діяльності, а правила інтегруються з вимогами до виконання ролі. Розвиток творчого характеру дитячих ігор відбувається у кілька етапів. За Д. Ельконіним, спочатку зʼявляються предметні дитячі ігри, коли дитина за допомогою іграшок відтворює дії дорослих з обʼєктами довкілля; згодом головне місце посідають сюжетно-рольові ігри — уявне розігрування взаємин дорослих. Значення реальних предметів з часом зменшується, до відтворення ігрових дій залучають предмети-замінники, якими дитина може маніпулювати. Надалі гра відбувається з уявним предметом, набуваючи знакових, символічних значень. У старшому дошкільному віці та у шкільні роки пріоритетного значення в дитячих іграх набувають правила. За особливостями регулювання перебігу дитячі ігри поділяють на творчі та ігри за готовими правилами. Творчі ігри класифікують на сюжетно-рольові, конструктивно-будівельні, ігри-драматизації, театралізовані, ігри з елементами праці та художньо-творчої діяльності, режисерські, ігри-фантазування та інші; ігри за готовими правилами — на дидактичні, пізнавальні, ігри-подорожі, рухливі, з елементами спорту та спортивні (футбол, хокей, баскетбол та інші), хороводні, народні, компʼютерні, ігри-розваги, інтелектуальні (загадки, ребуси, кросворди, криптограми, чайнворди, шахи) тощо. У дошкільному віці переважають сюжетно-рольові ігри, що спричиняють глибокі емоційні переживання дитини, повʼязані зі змістом обраної для гри ролі, якістю її виконання та реальними стосунками, в які вона вступає з виконавцями інших ролей, реалізуючи спільний задум гри. У процесі таких ігор розвиваються найважливіші новоутворення дошкільного дитинства: уява, елементи довільної поведінки, символічна функція. Діти молодшого й середнього шкільного віку надають перевагу рухливим, спортивним та інтелектуальним іграм. Особливе значення для дитини мають народні ігри, зокрема для національно-культурної ідентифікації її особистості. Їх розподіляють на рухливі, хороводні, театралізовані, інтелектуальні, традиційні дитячі народні ігри малих форм — лічилки, скоромовки, заклички, примовки, небилиці, мирилки, дражнилки, звуконаслідування, жеребкування, забавлянки тощо (див. також Ігри та забави народні).
Різні аспекти педагогічного керівництва дитячими іграми висвітлені у працях К. Ушинського, С. Шацького, А. Макаренка, В. Сухомлинського, С. Русової, П. Блонського, Л. Артемової, О. Запорожця, Н. Кудикіної та ін.