ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Автозаз-ДЕУ

«АВТОЗА́З-ДЕ́У»  — спільне українсько-корейське підприємство з виробництва легкових автомобілів. Розташоване у Запоріжжі. «А.» — одне з провід. і найдавніших підприємств України. Початок веде від заводу с.-г. машин, який заснував 1863 голландець А. Кооп. У роки рев. подій і визвольних змагань підприємство було зруйноване і припинило свою діяльність. 1920 підприємство націоналізовано. 1921 відбудований завод відновив роботу і дістав назву «Комунар». Від 1924 завод випускав с.-г. машини 24-х найменувань, від 1926 — спеціалізувався на виготовленні жаток і сінокосарок. 1929 розроблено й випущено перший вітчизн. комбайн (до поч. 2-ї світової війни виготовлено бл. 96 тис.). Від поч. війни завод евакуйовано до Красноярська, де він виготовляв продукцію для фронту. Від 1958 — Запоріз. автомоб. завод «Комунар». 1959 випущено перший у СРСР мікролітраж. автомобіль «ЗАЗ-965» («Запорожець»), а від 1960 — розпочато його серій. випуск. 1961 розроблено й запущено у виробництво його модифікацію для інвалідів (до 1970 випущено 100 тис. «Запорожців», до 1976 — 1 млн). У цей період керували заводом Т. Габелко (1955–61) та двічі лауреат Держ. премії С. Сєриков (1961–78). 1963 завод нагородж. орденом Трудового Червоного Прапора, 1976 — орденом Жовтневої Революції. 1976 створ. ВО «АвтоЗАЗ», до якого належали: гол. підприємство — автомоб. завод у Запоріжжі, а також Мелітопольський моторний завод, «Автокольорлит», «Автогідроагрегат» (обидва в Мелітополі Запоріз. обл.), «Квант» (м. Іллічівськ Одес. обл.), підприємства з виробництва товарів народного споживання (м. Пологи Запоріз. обл.). 1988 почався серій. випуск нового передньопривід. автомобіля ЗАЗ-1102 «Таврія». Творцем «Таврії» вважається гол. конструктор «А.» В. Стешенко (1933–91). В об’єднанні працювало 20 тис. осіб. 17 жовтня 1992 стали до ладу цех фарбування кузовів і цех складання автомобілів ЗАЗ-1102 — по суті, новий автоскладальний завод із передовою технологією і сучас. устаткуванням. Незважаючи на труднощі перехід. періоду, «А.» освоїв нові моделі машин. 1995 розпочато випуск нового п’ятидверного автомобіля ЗАЗ-1105 «Дана». Значна кількість автомобілів експортується до Угорщини, Чехії, Словаччини, Колумбії, Арґентини, Єгипту та ін. 1994–96 за кордон продано понад 93 тис. машин. З-д очолювали І. Доля (1978–83), С. Кравчун (1983–98). Здавалося, що підприємство перебувало на піднесенні. Майже готова була нова модель ЗАЗ-1103, велася інтенс. підготовка виробництва до випуску зразків нової автомоб. техніки. Але флагман укр. автомобілебудування протягом 1994–97 скоротив виробництво майже в 90 разів. Високі ціни і низька якість комплектув. виробів, перебої в роботі, зупинка заводів-суміжників, непосильний податковий тягар, зниження купівельної спроможності насел. на фоні заг. інфляційних процесів у державі призвели донедавна високорентабельне підприємство до межі банкрутства. Залишився єдиний шлях відродження — залучення інвестиц. коштів. Кращим було визнано проект співробітництва з південно-корей. корпорацією «DAEWOO» як стратегіч. інвестором, з частковим залученням корпорації «Дженерал Моторс». У березні 1998 з нею було підписано і згодом реалізовано угоду про створення СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ» типу ЗАТ з однаковими правами обох сторін у керуванні підприємством. Проблеми «А.» привернули широку увагу української громадськості і діставали неоднозначні оцінки. У кін. 90-х рр. воно розпочало випуск автомобілів «Ланос», «Нубіра», «Леґанза», «Таврія нова», «Славута», що відзначаються високою якістю, комфортністю, різноманітною комплектацією і за своїми тех. характеристиками дорівнюють, а за деякими параметрами переважають автомобілі зарубіж. виробників. В усіх регіонах України «А.» створ. розгалужену сервісну та гарантій. мережу, що має повну номенклатуру запас. частин та безкоштовні гарант. комплекти. Частка продукції в заг.-укр. обсязі виробництва автомобілів на 1999 становила 64,1 %, а експорт в ін. країни — 5,9 %. При «А.» існують 4 с.-г. підприємства, лікарня, поліклініка, центр мед. діагностики тощо. Останнім часом на діяльності «А.» негативно відбивається банкрутство корейської фірми «DAEWOO». (Див. іл. на аркуші до ст. «Автомобільна промисловість»).

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
42426
Вплив статті на популяризацію знань:
500
Бібліографічний опис:

Автозаз-ДЕУ / В. Г. Крайній // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-42426.

Avtozaz-DEU / V. H. Krainii // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-42426.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору